Helikopter vlucht naar Tarawera, drie vulkanen op - Reisverslag uit Okere Falls, Nieuw Zeeland van AnneEddieNieuwZeeland2016 - WaarBenJij.nu Helikopter vlucht naar Tarawera, drie vulkanen op - Reisverslag uit Okere Falls, Nieuw Zeeland van AnneEddieNieuwZeeland2016 - WaarBenJij.nu

Helikopter vlucht naar Tarawera, drie vulkanen op

04 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Okere Falls

Met de helikopter naar een indrukwekkende vulkaan, in1886 uitgebarsten, is dus nog echt een vulkaan zoals je je een vulkaan voorstelt
Vliegen met een helikopter is ook sensationeel,alles is erg mooi te zien.
Door de bewolking was het de vraag of de piloot veilig kon landen op Mount Tarawera. De piloot zou ter plekke een inschatting maken, we hoopten dat het zou kunnen omdat we graag bij de krater wilden rondwandelen. We konden inderdaad veilig landen maar moesten het laatste stuk naar de top lopen. We liepen over vulkanische steentjes naar boven. De eruptie heeft een scheur/spleet veroorzaakt over een lengte van 7 km over de berg en gaat onder water in lake Tarawera nog 10 km door. De Maori noemen de scheur "de vagina van moeder aarde". Vroeger was het gebied vrij toegankelijk maar tegenwoordig kan je gebied alleen bereiken met een gids. Je kan dan met een 4wheeldrive of helikopter. De piloot wees ons een berg die jaarlijks 1cm omhoog komt, de verwachting is volgens deskundigen dat over 500 jaar hier een vulkaanuitbarsting is. Vandaag wel een rondje om lake Rotorua gefietst (het meer heeft een omtrek van een marathon). We fietsten op de terugweg langs de grote weg, het verkeer raasde voortdurend langs ons heen waardoor je het gevoel kreeg langs een snelweg te fietsen. Naast de witte streep op de weg is een smalle strook voor de fietsers!